Alla inlägg den 7 maj 2010

Av Tolkaren - 7 maj 2010 15:45

Jag har tänkt att skriva om lite av varje som kan vara intressant att läsa om. Det kan vara lite likt en annan blogg jag har (nämner inte vilken än, men en av mina vänner känner till den). Men då detta trots allt inte alls är samma blogg ska jag verkligen se till att variera mig så gott det går. Jag kommer att skriva om sådant som "rör sig i mitt hjärta" och inget ska egentligen få vara för litet eller för stort. Jag har visserligen rest en del men inte varit till Påskön bl.a Ja, egentligen finns det ju massor av platser jag inte har varit på, men ändå...  För nog är dessa stenstoder väl något av Universums mysterier. De lär ha forslats dit någon gång och det kan ha något med den tidens meteorologi att göra. Men ingen vet väl exakt varför de kom dit. Det kan finnas många olika anledningar, men någon sorts tro kan det faktiskt ha varit frågan om, att statyerna på något sätt representerar olika gudar. Varje sten kan symbolisera en gud och att de som förde dit dem fick "övernaturliga krafter".  De här statyerna är ju otroligt tunga förstår jag ju och det fanns nog ingen båt på den tiden precis heller.

Det är inte alltid frågan om att hitta någon sorts sanning, utan mer att tolka det som har hänt, ev. händer här och nu, framför våra ögon.

Moai på Påskön

 

 

Bilden har jag hämtat från Wikipedia.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards